سفارش تبلیغ
صبا ویژن

EMOZIONANTE
 
لینک دوستان

 

** 10 **

نیکی به زنان

خداوند در قران کریم می فرماید: "و عاشروهن بالمعروف" (نساء/19)

این آیه صریحا به مردان یادآور می شود که با همسران خود به نیکی و مهربانی معاشرت کنید و از بی عدالتی بپرهیزید. همچنین در روایات آمده که:

"زنان امانتی هستند که خداوند آنها را به دست مردان سپرده است پس مردان باید در رفتار خود با همسرانشان، خدا را در نظر گیرند، با آنان مهربان باشند و در به دست آوردن دل هایشان بکوشند." (مستدرک الوسائل، ج 14، ص 251)


پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم اهمیت نیکی و برخورد خوب با زنان را تا آنجا می داند که می فرمایند:

"از مومنین کسی ایمانش کامل تر است که اخلاقش نیکوتر باشد و بهترین شما، کسانی هستند که برای زنانشان بهترین باشند."

و در جای دیگر می فرمایند:

"بهترین شما، بهترینتان برای خانواده اش است و من از همه ی شما برای خانواده ام بهترم."

همچنین می فرمایند:

"کسی که {حقوق} خانواده خود را ضایع کند، مورد لعن و نفرین است"

حضرت علی علیه السلام هم به فرزندشان امام حسن علیه السلام فرموده اند:

"...و کاری که بالاتر از توانایی زن است، به او وامگذار، {تا طراوت و لطافتش بیشتر و زیبایی اش پایدار تر باشد} که همانا زن، گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش!"

امام صادق علیه السلام هم فرموده اند:

"رحمت خداوند بر آن بنده ای (مذکر) که روابط خود و همسرش را نیکو و به بهترین روش قرار دهد."

همچنین فرموده اند:

"با زنان مدارا کنید و با آنها به ملایمت و خوبی سخن بگویید."

***

چند نکته:

شهید مطهری می فرمایند:

«اگر به تاریخ اسلام نگاه کنید می بینید که تاریخ اسلام یک تاریخ مذکّر-مونّث است ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش . پیغمبر (ص) یاران مذکّری دارد و یاران مونّثی ؛ هم راوی زن دارد و هم راوی مرد... خطبه ی حضرت زهرا (ع) توحید دارد در سطح توحید نهج البلاغه ، یعنی در سطحی که دست فلاسفه به آن نمی رسد. وقتی که در باره ی ذات حق و صفات حق صحبت می کند ، گویی در سطح بزرگترین فیلسوفان جهان است... او در مسجد مدینه در حضور هزاران نفر است. اما نمی رود بالای منبر که العیاذبالله- خود نمایی کند. سنت پیغمبر این بوده که زن ها جدا می نشستند و مردها جدا ، و پرده ای بلند میان آنها کشیده می شد. زهرای اطهر از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب کرد. این معنای آن چیزی است که ذکر کردیم ؛ هم شخصیت دارد و هم عفاف ، هم پاکی دارد و هم حریم ، هیچ وقت خودش را جلوی چشمهای گرسنه ی مردان قرار نمی دهد ، اما یک موجود دست و پا چلفتی هم نیست که چیزی سرش نشود و از هیچ چیز خبر نداشته باشدتاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه مذکّر مونّث است ؛ حادثه ای است که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند ، ولی مرد در مدارخودش و زن در مدار خودش . معجزه ی اسلام اینهاست ، می خواهد دنیای امروز بپذیرد ، می خواهد -به جهنم- نپذیرد ، آینده خواهد پذیرفت...»

آیت الله جوادی آملی هم می فرمایند:

«انسان وارسته می تواندالگوی دیگرانسانها قرارگیرد.مـرد یا زن وارستـه، الگوی مردم است؛نه الگوی مردان یا زنان.قرآن کریم چهار زن نمونه را (دو نمونه خوب ودو نمونه بد)ذکر می کند. زن بد یا زن خوب،نمونه زنان نیست؛بلکه زن نمونه است و میان این دو فرق است .مرد نیز خوب یا بد،نمونه مردان نیست؛ بلکه مرد نمونه است. در قرآن کریم مرد یا زن خوب ،نمون? انسانهای خوب است و مرد یا زن بد،نمون? انسانهای بد است»

روایت شده روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در جمع یاران و اصحابشان نشسته بودند که اسماء بنت یزید از زنان انصاری به حضور ایشان رسید و در کمال ادب گفت:

 پدر و مادرم فدای شما یا رسول الله! من نماینده ی همه زنان به سوی شما هستم.... خداوند تو با به پیامبریِ همه ی جوامع بشر اعم از زن و مرد مبعوث کرد ما هم به تو و معبودت ایمان آوردیم... ما زنان، محصور و خانه نشین و حامل فرزندان شما مردان هستیم حال آنکه شما بر ما فضیلت دارید چون در نماز جمعه و جماعت، عیادت بیمار و تشییع جنازه شرکت می کنید، مکرر می توانید به حج بروید و برتر از همه اینکه در راه خدا جهاد می کنید. وقتی هم شما به حج یا عمره یا جهاد می روید ما در خانه ها می نشینیم تا اموالتان را حفظ کنیم، لباس هایتان را ببافیم و فرزندانتان را تربیت کنیم. پس آیا ما زنان در این اجر و خیر با شما شریک نیستیم؟

حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم رو به اصحاب کرده فرمود:

آیا تا کنون شنیده بودید زنی چنان که این زن در امر دینش سوال کرد سخن بگوید؟!

اصحاب گفتند:

ما فکر نمی کردیم زنی به این مقام برسد!

آنگاه پیامبر رو به زن کرده فرمودند:

"ای زن! خودت بفهم و به همه ی زنانی که نماینده ی آنان هستی اعلام کن که همانا شوهرداری نیکو، جلب رضایت شوهر و اطاعت از نظر او، با همه ی آن فضایل که برشمردی برابری می کند."

یعنی مردان فضایلی دارند که مخصوص و مناسب خودشان است و ما زنان هم فضایلی داریم که مخصوص و مناسب خودمان است. فضیلت ما خوب شوهرداری کردن است. شاید این امر در ابتدا و در واقع در کلام خیلی ساده به نظر برسد اما حقیقتا جهاد بزرگی است.

دختری که در خانواده نازپرورده بوده و پدر و مادر مطیع و در خدمت او بوده اند حال وارد یک زندگی شده که باید در آن حتی برای خروج از منزل از همسرش اجازه بگیرد! این زیر پا گذاشتن غرور و مطیع و فرمانبردار بودن، حقیقتا و بی اغراق جهاد بزرگی است که تا وقتی وارد آن نشویم از سختی های آن بی اطلاع بوده و به نظرمان امری ساده می رسد.

روایت داریم که زنی که برای رضای خدا – نه برای اهداف پست دنیوی- یک لیوان آب به دست شوهرش دهد برای او بهتر از عبادت یک سال است که روزها روزه باشد و شب ها بیدار به نماز و مناجات؛ و خداوند برای او شهری در بهشت می سازد و شصت گناهش را می آمرزد. (وسائل الشیعه/ ج 20/ ص 172)

بسیاری از ما خیلی بیشتر از این زحمات را متحمل می شویم اما نیتمان رضای خداوند نیست یعنی اصلا توجهی به این مطلب نداریم که این کار ما چه عبادت بزرگی است، گاها با اکراه و روی ناخوش به همسرمان خدمت می کنیم و حتی از سر اجبار نه از سر محبت برایش کاری می کنیم و به این ترتیب تمام آنچه می توانستیم به این راحتی به دست بیاوریم، تباه می کنیم! در حالیکه اگر این روایت زیبا را مد نظر قرار دهیم و متوجه باشیم که کوچکترین لطفی که در حق همسرمان می کنیم اگر با محبت آمیخته و به نیت جلب رضای خداوند باشد چه اجر و پاداش عظیمی خواهد داشت، هرگز دریغ نخواهیم کرد.

***

پس از این اگر عمری و فرصتی بود ان شاءالله وارد مباحث عملی همسرداری خواهیم شد و مباحثی تحت عنوان تمکین و نشوز، محبت، حیای عقل و حیای حماقت، از شهوت تا سماء و .... را بررسی خواهیم کرد.

 


[ سه شنبه 93/5/21 ] [ 10:13 عصر ] [ آگاهی ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 95
بازدید دیروز: 106
کل بازدیدها: 566899