سفارش تبلیغ
صبا ویژن

EMOZIONANTE
 
لینک دوستان


به نام خدا
سلام؛

بعضی از دوستان هم طرفدار این نظریه‌اند که ایران هم مثل سایر کشورهای اسلامی (!!) کشور آزادی باشه و اجازه بده هرکسی با هر پوششی که دوست داره تو جامعه تردد کنه.

اتفاقا تو همین روزهای اخیر که این بحث‌ها داغ بود، برای کاری به یکی از این کشورها رفته بودم که به لحاظ تکنولوژی، به شدت توسعه‌یافته به نظر میرسه (1). وقتی توی این جامعه قدم می‌زنی، با دنیایی رنگارنگ از انواع ماشین‌های لوکس و درجه یک، انواع کالاهای برند و ویژه، انواع عطر و رنگ‌‌های بی‌نظیر و درخشنده، انواع تفریحات رویایی و مراکز بی‌نظیر و دیدنی، انواع مردمان با تیپ‌های خاص و متحیرکننده، مواجه میشی و اینقدر تماشایی می‌بینی که سرت گیج میره.
یک طرف مسجد و صدای اذان، یک طرف کاباره و فروش مسکرات!
یک طرف خانواده‌هایی با پوشش سخت اسلامی از سر تا پا، یک طرف دختران و پسرانی برهنه از سر تا پا!
اولین چیزی که به ذهن ما ایرانی‌ها در اولین برخورد با این شکوه و جلال میرسه، اینه که چرا ما اینجوری نیستیم؟ پولای نفت ما کجا میره؟ چرا اینقدر پیشرفته نیستیم؟ و البته چیزی که موضوع این پُسته: چرا ما این "آزادی" رو نداریم؟ چه اشکالی داره هرکس هرجوری که خودش دوست داره لباس بپوشه؟ اونکه مسلمونه، با پوشیه بیاد بیرون، اونکه معتقد نیست، هرجوری دلش میخواد. ببین اینا چقدر خوبن، همه هم کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کنن و کسی کار به کار دیگری نداره.
 
اتفاقا چون توی محیطش بودم و از نزدیک لمس می‌کردم، خیلی رو این موضوع متمرکز بودم و مطلبی که می‌نویسم حاصل غور در این بحر تفکره!!  :)

پیش خودم فکر کردم زمان شاه هم همینطور بود دیگه. مردم با پوشش‌های مختلف در جامعه تردد می‌کردند. همه چیز هم قاعدتا گل و بلبل بود دیگه، پس چه‌شون شد که انقلاب کردن؟
اصلا یکی از شعارهای انقلاب مردم، "آزادی" بود، عاخه مگه آزاد نبودن؟
سال 57، قریب به اتفاق مردم ایران (98/2 درصد، یعنی همه) به "جمهوری اسلامی" رای آری دادند. خب این یعنی چی؟ یعنی مردم نمی‌فهمیدند دارن به چی رای میدن یا نمی‌فهمیدن اسلام چیه و جمهوری اسلامی یعنی چی؟ یا نه! می‌فهمیدن و خواستار تشکیل حکومتی بودند که اساسش اسلامه؟!
بذار تو تمام این مبحث، از موضوع پوشش دور نشیم چون اصل حرف رو اینه:
آیا مردم ما موقعی که داشتن به جمهوری اسلامی رای می‌دادن، نظرشون "جمهوریِ یه خورده اسلامی" بود؟ یعنی بعضی از احکام اسلام آری بقیه‌اش نه؟!
خب مردم خواهان برقراری حکومت اسلامی بودن ::::> اصلا جامعه شیعه فرقش با جوامع اسلامی دیگه، برپایی همین حکومته. اصلا دعوای ما با سایر مذاهب، برپایی حکومت اسلامیه. اونای دیگه دغدغه‌ای در این مورد ندارن. ما سر حاکمیت حرف داریم.

حالا ما بیاییم حکومت اسلامی تشکیل بدیم شامل همه قوانین اسلامی، جز حجاب! خنده‌دار نیست؟ بعضی قوانینو استثنا کنیم بگیم نه ما اینا رو دوست نداریم: "أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ" ! (2)

اصلا کاری به رای مردم و اساس حکومت اسلامی ندارم. بیا خارج از این مسائل، این مدل آزادی رو بررسی کنیم.
تو این کشور که می‌گشتم، عین اروپا، تمام بیلبوردها، تمام شبکه‌های تلویزیونی، تمام مانیتورهای چند متر در چند متر که سراسر فرودگاه و مترو و فروشگاه‌ها و ... نصب بودن، از "زن" برای تبلیغ کالا و خدمات استفاده می‌کردند. یعنی برای نشان دادن جذابیت و کیفیت موضوع مورد نظرشون، از جذابیت و کیفیت بدن زن‌های نیمه‌عریان استفاده می‌کردند. زمان شاه هم همینطور بود. هم اون زمان، هم حالا، "زن شایسته‌ی سال" بانویی نیست که به لحاظ علمی و فرهنگی و هنری در جامعه عرض اندام کرده باشه، بلکه زنی است که به لحاظ جلوه‌گری‌های بدنی، سایر رقبا رو کنار زده باشه!
این الگوی جوامع مسلمان و غیر مسلمان در تعریف "زن شایسته" است.
من به عنوان یک زن مسلمان با پوشش اسلامی دارم تو این جامعه تردد و زندگی می‌کنم. بچه‌های من تحت این هجمه و نفوذ رسانه‌ای دارن به شکلی تربیت میشن که از انسانیت، جز تن و جنسیت نفهمند. تو این جامعه‌ی آزاد که من اجازه دارم با حجاب تردد کنم و دیگری عریان، خانواده‌ی من در خطره. همسرم هر روز با زن‌های رنگارنگی سر و کار داره که چشم و گوش و ذهن و دلشو پر می‌کنن و جایی برای من باقی نمی‌ذارن. عایا تو چنین جامعه‌ای دختر من می‌تونه آزادانه حجاب رو انتخاب کنه و با این پوشش سر کلاس بره، با دوستاش به گردش بره، تو مهمونی‌ها شرکت کنه و پذیرفته شه؟ آیا جمع هم‌سالانش اونو می‌پذیرن؟
این مسائل خیلی ساده و همه‌فهمه. خیلی نیاز به غربیل زدن نیست.
این مدل آزادی، در واقع گسترش بی بند و باری و منزوی کردن #عفاف و #حجاب هست، اسمش آزادی نیست و اون مفهوم رویایی که تو نظر ماست اصلا تحقق‌پذیر نیست. ما اگر تو زمینه پوشش تلاشی نکنیم و مثل بعضی کشورهای اسلامی! منفعل باشیم، اون دیگری منفعل نیست و در زمینه #عریانی ما رو با خودش همراه می‌کنه. اینا خیالات خامه که کنار هم بتونیم با صلح و صفا زندگی کنیم.

اصلا اینکه آدما بتونن نسبت به هم بی‌تفاوت باشن و کار به کار هم نداشته باشن فقط وقتی معنی میده که هرکی بره تو غار خودش. تو سطح جامعه ممکن نیست بتونیم کار به هم نداشته باشیم. برای همینه که قانون پوشش، مال زمان تردد در جامعه است و توی محیط خصوصی، کسی اجازه تجسس نداره.

عقلا (توی نگاه برون‌دینی) اگه حکومتمون اسلامی هم نباشه، اگر مسلمون و ملتزم به امر به معروف هم نباشیم، ممکن نیست نوع بشر زندگی اجتماعی داشته باشه ولی اموراتشون به هم مربوط نباشه. من اگر سر ساعت مقرر، زباله‌های منزلمو بیرون نذارم، به دیگران مربوطه چون باعث مزاحمت و آزار اوناست. اگر توی ماشینم صدای موسیقیمو به شکل گوش‌خراشی بلند کنم، به دیگران مربوطه. اگر با سر و وضع نابه‌هنجار توی جامعه تردد کنم، به بقیه مربوطه و ...
عقلا نمی‌تونیم ادعا کنیم میشه تو جامعه زندگی کرد ولی کار به کار هم نداشت. برای همین ملت انقلاب کردن. چون اونکه طرفدار عریانی و بی‌دینی بود، نمی‌تونست نسبت به مذهب و دین‌داری بی‌تفاوت باشه. این از بدیهیات عقلیه و کسی نمی‌تونه منکرش باشه. منتها میان از این زاویه اصل مطلب رو به حاشیه میبرن که "تو حق نداری، من حق دارم! و اصلا حق، اون چیزیه که باب دل منه!" (3)(4)

...................
پ.ن.
1. اولا توسعه با پیشرفت فرق داره، این دو تا رو قاطی نکنیم. ثانیا چرا میگم به نظر میرسه؟ چون هرچی دقت کردم دیدم اونجا فقط محل و مرکزی برای عیش و نوش اروپا و امریکا و فرصت بی‌نظیری برای فروش کالاهای آنهاست و در واقع از خودش هیچی نداره. خیلی جستجو کردم که برند تولید خودشان در کالاها و تکنولوژی قابل ملاحظه‌ای که تماما کار دانشمندان و نجبگان خودشون باشه پیدا کنم، اما دریغ...
از بزرگترین افتخاراتشون ماشین‌های آخرین مدل اروپا و امریکاست. هر بار با مترو تردد می‌کردم، با دیوارنگاره‌ی بسیار بزرگی مواجه می‌شدم که "بیمارستان امریکایی" را با آب و تاب فراوان (کانّه تبلیغات هالیوودی) تو بوق و کرنا کرده!
پیش خودم فکر می‌کردم الان اگر به هر دلیلی اروپا و امریکا قهر کنن و بخوان اینا رو تحریم کنن، به دو روز نمیرسه که سقوط میکنن. هیچی ندارن، هیچ چیز قابل ذکری!

2. ممکنه سریع این به ذهن برسه که حالا مثلا همه قوانین اسلام داره تو ایران اجرا میشه که قانون حجاب بشه؟! اولا تا زمان ظهور مصلح عالم که وجود معصوم علیه السلام هست، ممکن نیست هیچ جامعه‌ای بتونه بدون نقص تمام قوانین صحیح اسلامی رو اجرا کنه یا حتی ادعاشو داشته باشه. ما فقط می‌تونیم و وظیفه داریم تلاشمونو بکنیم. تمام قوانین بدون نقص اجرا نمیشه و از جمله‌ی اون قانون حجابه. الان تو سطح جامعه -تا قبل این اغتشاشات- ما شاهد اجرای بی نقص قانون حجاب بودیم عایا؟! گاهی متحیرم چجوری بعضیا روشون میشه از #حجاب_اجباری دم بزنن!

3. واژه "کشورهای اسلامی" رو چند بار استفاده کردم، بذار توضیح بدم که منظورم اصطلاح رایجه: یعنی کشورهایی که بر اساس آمار سرشماری، بیشتر مردمش مسلمان‌زاده‌اند!

4. یه کم این روزها گرفتارم. فاطمه بانو پاش تو گچه و علی اکبر هم در آغازین روزهای مدرسه مهمون ویروس شده. از طرفی هم کارهام به هم پیچیده و کلافه‌ام کرده. فلذا [ :) ] نشد با تمرکز کافی بنویسم و عجله‌ای شد. اگر جایی نیاز به توضیح بیشتر داشت، در خدمتم.


[ یکشنبه 101/7/24 ] [ 1:21 عصر ] [ آگاهی ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 22
کل بازدیدها: 568353