سفارش تبلیغ
صبا ویژن

EMOZIONANTE
 
لینک دوستان

سلام فاطمه گلی قشنگم...

امروز در مورد مکان و جایگاه امام زمان (عج) در طول غیبتشون صحبت می کنیم که یکی دیگه از پرسش های رایج در مورد ایشونه: به جان می جویمت جانا کجایی؟...

 

مکان و جایگاه امام زمان در طول غیبت کجاست؟

در پاسخ به این پرسش گفتنى است که نمى‏توان محل خاصى براى آن حضرت در نظر گرفت و منطقه و شهرى را به عنوان محل سکونت او معرّفى کرد. اصولاً «پنهان زیستى امام» ایجاب مى‏کند که مسکن و مکان زندگى او، کاملاً مخفى و ناشناخته بماند .
سدیر صیرفى از امام صادق«ع» روایت مى‏کند : «صاحب الامر» از این جهت با یوسف«ع» شباهت دارد که برادران یوسف - با اینکه عاقل و دانا بودند و قبلاً هم با وى معاشرت داشتند - وقتى پیش او رفتند تا خودش را معرفى نکرد ؛ او را نشناختند و با اینکه بین او و یعقوب«ع»، بیش از هیجده روز راه فاصله نبود، یعقوب از وى اطلاعى نداشت. پس چرا این مردم انکار مى‏کنند که خداوند همین عمل را نسبت به حجّت خویش صاحب الامر نیز انجام دهد؟ او نیز در بین مردم تردّد مى‏کند و در بازار ایشان راه مى‏رود و بر فرش‏هاى آنان قدم مى‏گذارد ؛ ولى (مردم‏) او را نمى‏شناسند و به همین وضع زندگى مى‏کند تا هنگامى که خداوند به او اذن معرّفى به مردم را بدهد» آن حضرت براى انجام وظایف و تکالیف خود از مکانى به مکان دیگر مى‏رود و بر اساس حکایات معتبره در شهرها و اماکن مختلفى دیده شده است. مدینه، مکه، نجف، کوفه، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد و قم، از جمله آن است.
و در بعضى از زمان‏ها و مناسبت‏ها در مکانى مقدس حضور دارد. در اینجا به برخى از آنها اشاره مى‏شود :
مکان‏هاى خاصى‏
1.
مدینه و پیرامون آن (رضوى)
امام باقر«ع» مى‏فرماید : «ناچار براى صاحب الزمان، عزلت و غیبتى است و طیبه (مدینه) خوب جایگاهى (براى ایشان‏) است»
2.
مکّه و اطراف آن (ذى طوى)
از امام باقر«ع» نقل شده است : «یکون لصاحب هذا الامر غیبة فى بعض الشعاب، (و) أومأ بیده الى ناحیة ذى طوى...الغیبة النعمانى، ص 182 ؛  550، ح 559. ؛ «صاحب الامر در یکى از این درّه‏ها غیبتى خواهد داشت، سپس با دستش به بخشى از ذى طوى اشاره کرد».
در دعاى ندبه مى‏خوانیم : «لیت شعرى این استقرّت بک النوى بل اىّ ارض تُقِلّکَ اَو ثرى أ برضوى اَو غیرها ام ذى طوى» «اى کاش مى‏دانستم که در کدامین زمین قرار دارى و کدام زمین یا خاک وجود نازنینت را بر خود حمل مى‏کند؟ آیا در رضوى هستى یا در جاى دیگر؟ آیا در ذى طوى هستى؟»
3.
حضور هر ساله در حج و عرفات‏
از زمان‏ها و مکان‏هایى که امام در آن حضور مستمر و دائمى دارد، موسم حج و روز عرفه و در سرزمین عرفات است ؛ امام صادق«ع» فرمود : «یفقد الناس امامهم یشهد الموسم فیراهم و لا یرونه»«مردم امام زمان خود را نمى‏یابند، او در موسم حج (و در منا و عرفات‏) شرکت مى‏کند و آنان را مى‏بیند ؛ ولى آنان او را نمى‏بینند».
امام رضا«ع» نیز مى‏فرماید : «اِنّه لَیَحضُرُ الموسِمَ فیقضى جمیع المناسک.. (مهدى‏) در موسم حج حاضر مى‏شود و همه اعمال را انجام مى‏دهد و در عرفه نیز وقوف مى‏کند و دعاى مؤمنان را آمین مى‏گوید».
محمد بن عثمان عمرى، یکى از نائبان چهارگانه امام زمان(عج) مى‏گوید : «به خدا سوگند : صاحب الزمان در موسم حج، همه ساله حضور مى‏یابد و مردم را مى‏بیند و مى‏شناسد. مردم (هم‏) او را مى‏بینند، اما نمى‏شناسند»
4.
مسجد کوفه، سهله، کربلا و نجف‏
ابو بصیر از امام صادق«ع» نقل مى‏کند : «گویا مى‏بینم که قائم ما با خانواده‏اش در مسجد سهله اقامت گزیده است» بر اساس حکایات معتبر، ملاقات بزرگانى چون مقدس اردبیلى، علامه بحرالعلوم، شیخ محمد تقى آملى و... در مسجد سهله و کوفه صورت گرفته است

از مجموع این روایات و حکایات معتبر، برداشت مى‏شود که آن حضرت در شهرها و مناطق مختلف حضور دارد و محل زندگى ایشان، جاى خاصى نیست. پس زندگى او به شیوه عادى و معمولى است ؛ زیرا این گونه زندگى، حسّاسیت برانگیز نیست و براى آن حضرت نیز آسان‏تر و طبیعى‏تر است

*******

تا اینجا داشته باش تا بعد...

یاعلی


[ چهارشنبه 90/6/30 ] [ 3:33 عصر ] [ آگاهی ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 107
کل بازدیدها: 570164